9 september 2021

Toe aan een nieuwe communicatiestijl?

deel dit bericht

Wat adviseer je een adviesbureau dat op zoek is naar een communicatiestijl die beter aansluit op de identiteit? Eerst de analyse in. Waar staat de partij op dit moment, hoe wil ze gekend en gepercipieerd worden? Wat vraagt de markt, wat doen de concurrenten? Wat wil een opdrachtgever graag uitstralen?

Vaak helpt het dan om identiteit – en het gewenste imago – te vangen in een kernachtige, uitgesproken pay-off. In het geval van Companen kwamen we uit bij:

Vanuit zo’n pay-off volgen de tone-of-voice en tone-of-image. Bij Companen past een serieuze, stellige, bijna journalistieke toon. Analytisch en uitgesproken, ondersteund met reportageachtige fotografie en video.

Peter Asselbergs, ontwerper bij Vechtlust:

Op basis van deze opvattingen en vertrekpunten kan ons ontwerpteam aan de slag. Ook als het niet gaat om een complete make-over, maar om een verrijking van een huisstijl kun je veel doen. Door bijvoorbeeld een secundair kleurenpalet toe te voegen. Of een illustratiestijl te ontwikkelen die verschillende huisstijlonderdelen met elkaar verbindt.

Alle bestaande en nieuw ontwikkelde huisstijlelementen komen vervolgens samen in een brand manual. Zo kan een huisstijl in de toekomst zo goed mogelijk worden bewaakt.

Over Companen

Bram Klouwen, directeur van bureau Companen, schakelt ons geregeld in om mee te denken over positionering en presentatie. Het adviesbureau voor vraagstukken die spelen in het publieke domein is al ruim een halve eeuw toonaangevend en onderscheidt zich door zijn maatschappijkritische bril en robuuste adviezen. Waar huisvest je als gemeente seizoenswerkers, hoe blijven de toekomstige woonzorgopgaven behapbaar of hoe zorg je er als woningcorporatie voor dat starters een kans houden op de woningmarkt? Het zijn van die typische Companen-onderwerpen.

film voor de rabobank

Voor de Rabobank maakten we een korte film waarin we een nieuw financieel product uitleggen: Virtual Account Management.

Start-up geslaagd

Een jaar geleden ontwikkelden we voor een start-up in culinaire tours een robuuste merkidentiteit. Amsterdam Food Tours stond met het markante team van gidsen meteen op de internationale kaart.

appers in de cel?

Pure nostalgie: voor één dag brachten we de telefooncel terug in de straat. Om duidelijk te maken dat je je mobieltje beter niet op de fiets kan gebruiken. Zo hou je het een beetje veilig.

2018 - wat een jaar

In 12 delen blikken we terug op een afwisslend Vechtlust-jaar. Van positionering tot brand identity, van wervende campagnes tot verhelderende motion graphics...